Výsledky vyhledávání fráze "{{ query }}"

{{ group.group }}

Nic nebylo nalezeno :(

přejít na podrobnější hledání »

Nerozhoduje,
Speciální nabídka
Nerozhoduje,
Nerozhoduje,
Nerozhoduje,
Nerozhoduje,
Nerozhoduje,
Nerozhoduje,
Nerozhoduje,
Rozšířené hledání Zjednodušené hledání

Pamír na kole

Z Oše do Dušanbe po střeše světa
dovolená na kole★ zvládnu i noclehy pod stanem nebo náročné cestování4 velmi náročný program

Termíny zájezdu

TermínPočet dníAktuální cenaObj. číslo
13. 8. – 29. 8. 202017 dní-4%41 184 Kč42 900 Kč21218001
Základní cena -4%41 184 Kč42 900 KčFirst-minute sleva do 13.2.2020.
Služby za příplatek
Tádžické vízum včetně povolení do oblasti Horský Badachšán1 900 Kč

Na co se můžete těšit?

  • Na kole srdcem NP Pamír  přes třetí nejvyšší pohoří světa
  • Izolovaným údolím Bartangu i po Pamírském traktu
  • Významná křižovatka Hedvábné stezky – Oš  
  • Kempování v divočině nebo ubytování v rodinách, polopenze a doprovodné džípy

Popis

Cyklistický přejezd Pamíru patří kvůli odlehlosti regionu, obtížné logistice a náročnému terénu i klimatu mezi unikátní cyklistické výpravy. S doprovodným džípem, kuchařem a po trase, kterou jsme pro vás připravili, si však můžete tento excelentní zážitek dopřát i vy.

Putování zahájíme v Oši  – jednom z nejrušnějších a nejstarších měst celé Střední Asie ležícím na Hedvábné stezce. Odtud budeme postupně stoupat až do Sary-taš – poslední osady před kyrgyzsko-tádžickou hranicí. Pohled na jednolitý hřeben Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134 m) v nás vzbudí respekt a očekávání toho, co se skrývá za zdánlivě nepropustnou horskou hradbou.

Přes nejnepřívětivější bezcelní zónu světa přejedeme kyrgyzsko-tádžickou hranici, překonáme dvě čtyřtisícová sedla a spustíme se k jezeru Karakul. Zde odbočíme z Pamírského traktu a srdcem největšího středoasijského národního parku NP Pamír  překonáme údolím Bartangu pamírský hřeben. NP Pamír je opravdu pozoruhodné místo – zahrnuje 40 šestitisícových vrcholů, několik ledovců a jezer. Díky jeho odlehlosti a řídkému osídlení disponuje vzácnou biodiverzitou – nalezneme zde 100 druhů endemických rostlin a 160 různých druhů ptáků. Z kola budeme pozorovat stopy vzácných kopytníků, při troše štěstí nám cestu zkříží ovce Marko Polo a za šera budeme pátrat v krajině, zda neuvidíme lesknoucí se oči sněžného leoparda.

Údolí Bartangu opustíme v městečku Rušon. Ačkoliv ospalá, několik stovek obyvatel čítající osada není žádným velkým centrem, na nás bude po týdnu stráveném v divočině Bartangu působit až příliš živě. Z Rušonu poputujeme následující dva dny po proudu hraniční řeky Pjandž. Na druhém břehu tohoto divokého a přehradami nespoutaného toku zahlédneme izolované, téměř středověké afgánské vesnice. Někde se řeka natolik zúží a zařízne hluboko do kaňonu, že můžeme rozeznat muže na oslících a ženy okopávající políčka. Připomíná to pohled do minulosti. I na našem břehu však budeme mít místy husí kůži, neboť silnice je v některých úsecích široká sotva tři metry. Když konečně dorazíme do poslední osady na naší cestě – Kalaikumu, pocítíme opojení z našeho výjimečného zážitku. Odtud se džípy dopravíme do Dušanbe, nakoupíme poslední dárky a letecky se vrátíme domů.

Program

1.–2. den

Letecky Praha-Biškek– (Kyrgyzstán): odpolední přílet, sestavení kol a odpočinek po cestě; fakultativně prohlídka Oše–3000 let starého obchodního sídla, ležícího v jihovýchodním cípu Ferganské kotliny na Hedvábné stezce: největší středoasijský bazar Jayma, důležité poutní místo muslimů hora Šalomounův Trůn , na níž údajně spočinul sám prorok Muhammad a jehož povzdech nad krásou okolní krajiny („Oššš...") dal městu název.

3.–5. den

Na kole po legendárním Pamírském traktu postaveném sovětskými inženýry ve 30. letech minulého století;  z úrodné nížiny řeky Taldyk (960 m) pozvolným stoupáním přes sedlo Čyrčik (2408 m) do městečka Gulča (1570 m) (85 km/ ↑ 1500 m/ asfalt); dále divukrásnou Alajskou dolinou prořezávající červené pískovcové kaňony pokračujeme v aklimatizaci, nocleh ve výšce 2500 m (66 km/ ↑ 1000 m/ asfalt); přes sedla Taldyk (3590 m) a 40 let Kyrgyzstánu (3545 m) se přehoupneme do osady Sary-taš (40 km/ ↑ 1230 m/ asfalt).

6. den

Volný aklimatizační den v oblasti Sary-taš (3173 m) – poslední výspa civilizace na cestě do Číny (čínská hranice je pouhých 70 km na východ) nebo do Tádžikistánu; výhled na panorama Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134 m); cyklistický výlet po okolí nebo fakultativně autem do horolezecké základny na úpatí druhé nejvyšší hory Pamíru a odtud pěší výlet.

7.–8. den

Vzhůru na jih po nejvýše položené kyrgyzské silnici přes neprostupnou hradbu Pamíru; zpočátku silnice stoupá volně, po pár kilometrech se asfalt mění v rozbitý beton a za kyrgyzskou celnicí v červený prach; nejvyšší bod na trase sedlo Kyzyl-Art (4280 m); překročení jednoho z nejvýše položených hraničních přechodů světa; přejezd do Tádžikistánu a do autonomní oblasti Horský Badachšán; nocleh ve výšce 4000 m (57 km/ ↑ 1150 m/ šotolina, hlína, asfalt); přes sedlo Jobulak (4264 m) se spustíme k jezeru Karakul (3944 m) - nejvýše položenému meteoritickému jezeru na světě (44 km/ ↑ 350 m/ rozbitý asfalt, šotolina s roletou).

9.–11. den

První část cyklistiky v NP Pamír : unikátní „černé" jezero Karakul vzniklé dopadem meteoritu před miliony let; opuštíme Pamírský trakt a vjíždíme do srdce národního parku; pastviny se stády jaků a polodivokých koní (69 km/ ↑ 400 m/ asfalt, hlína, terén); proti proudu řeky Kokuibel po polopouštních náhorních pláních Pamíru; sedlo Kok Jar (3 808 m) a prudký sjezd do izolovaného údolí Bartangu (54 km/ ↑ 450 m/ těžký terén, kameny, brody); po proudu řeky Bartang do pohádkové vesničky Savnob usazené na hraně kaňonu burácející řeky pod Fedčenkovým ledovcem a zaledněným Štítem nezávislosti (6940 m) (45 km/ ↑ 530 m/ těžký terén, kameny, brody).

12.–13. den

Druhá část v NP Pamír : pokračujeme podél řeky Bartang; projiždíme unikátní horské vesničky Barchadif, Bartang, Basid a Bardara, jejichž milí, etnicky rozmanití obyvatelé hovoří téměř zaniklou formou pamírštiny a vyznávají místní specifickou formu islámu–šíitský směr ismáilíja (50 km/ ↑ 550 m/ těžký terén, kameny, brody); údolí se pomalu rozevírá a mezi stále častějšími políčky dojíždíme do živé osady Rušon, v níž se opětovně napojíme na Pamírský trakt (89 km/ ↑ 700 m/ terén).

14.–15. den

Závěrečné dva dny náročné cyklistiky po Pamírském traktu, jež je v těchto místech stále nezpevněný; cesta vede po proudu hraniční řeky Pjandž hlubokým kaňonem; výhledy přes řeku na izolované vesničky sousedních afgánských Paštunů; nocleh na soutoku řek Vanč a Pjandž (87 km/ ↑ 850 m/ šotolina, prašná cesta); přibývá osad, živých městeček a tržišť s lákavě vonícím šašlikem a v prachu kaňonu řeky Pjandž ukrajujeme poslední cyklistické kilometry; dojezd do Kalaikumu, zabalení kol, závěrečná večeře v horách (88 km/ ↑ 1100 m/ šotolina, prašná cesta).

16.–17. den

Celodenní přejezd do hlavního města Tádžikistánu Dušanbe a brzký ranní let do Prahy.

Podmínky