Gabon – putování do nitra černé Afriky

Zájezd expedičního charakteru
poznávací zájezdy★ zvládnu i noclehy pod stanem nebo náročné cestování

Litujeme, tento zájezd již není v nabídce

Zobrazit podobnou dovolenou: Gabon

• Poslední skutečně divoká příroda v Africe
  • Sloni pralesní a gorily nížinné
  • Pozorování velryb
  • Tajemný rituál bwiti
  • Železný kostel od Gustava Eiffela a dřevěný kostel sv. Michala

Znovu jsem pro vás hledala přitažlivou a bezpečnou destinaci, kam bych pro vás připravila nový zájezd. Do Afriky nabízíme spoustu krásných zájezdů, zaměřených na přírodu i na kulturu. Ale opravdu divoká, nedotčená Afrika nám tam doposud chyběla. Důvodů bylo několik. Zaprvé takových míst již není mnoho, většinou jim chybí dostatečná infrastruktura a ne vždy jsou bezpečná. Gabon má však v těchto ohledech vše, co jsem hledala. Jde o z velké části nedotčenou zemi, kterou skoro z 80 % pokrývá mozaika různých ekosystémů, od primárního lesa přes tropické savany, mangrovy, opuštěné pláže, rozsáhlé vodní plochy, poříční les i tropické mýtiny. Gabon představuje jeden z posledních přírodních rájů na zemi a vláda, i když ne ideální, se snaží životní prostředí chránit. Infrastruktura sice není právě dokonalá, ale v tom nám pomůže splavnost mnohých řek. Co se týká bezpečnosti, nabízíme doslova „Švýcarsko“ Afriky. Našla jsem zde jedinou nevýhodu, jíž je výše cen, které jsou opravdu astronomické – ale zde máme jeden z hlavních důvodů, proč do Gabonu mnoho turistů nejezdí.
Během našeho průzkumu jsme objevili zajímavou zemi, turisticky téměř nepolíbenou, s mnohdy zcela nedotčenou přírodou, divokými zvířaty, ale i vlídnými místními obyvateli, kteří rádi se vším pomohou. Když jsem se ptala v NP Moukalaba Doudou biologa, jenž tam pracuje již několik let, kolik turistů od začátku roku už bylo stopovat gorily, řekl mi, že šestnáct – ale ne skupin, jak jsem si myslela (a i to mi přišlo jako nic), nýbrž jednotlivců. Já prý jsem sedmnáctá. A to byl konec srpna. I proto nechceme z tohoto zájezdu udělat masou akci a budeme se snažit co nejméně místní přírodu zatížit. Čeká vás země i zájezd doslova pro fajnšmekry. Zvířata jsou divoká, tedy vám na dobrou fotku příliš nezapózují, ale očima je dobře uvidíte a hlavně si dovezete jedinečné a vskutku nezapomenutelné zážitky z nefalšované divočiny. Snad nejvíce na mne zapůsobilo safari na lodi v Akace – připadala jsem si jako ve filmu „Cesta do pravěku“ – úzkým korytem řeky uprostřed neproniknutelné džungle jsme pluli na motorové piroze a na obou březích nás větřili a pozorovali pralesní sloni, občas do řeky skočil krokodýl, který se vyhříval na kameni, a se skřehotáním kolem nás proletěly anhingy či jiní vodní ptáci.
Nezapomeneme ani na místní mimořádně pozoruhodnou kulturu, v níž se mísí prastaré tradice s křesťanstvím a celý tento tajemný soulad je pro nás, Evropany, fascinující.
Doufám, že se již těšíte! Sheila

1. den

Letecky Praha – Libreville.

2. den

Odjezd do města Lambaréné, ležícího na  řece Ogooué; v roce 1913 zde založil Alsasan Albert Schweitzer proslulou nemocnici, kterou navštívíme; vyjížďka lodí po ramenech řeky Ogooué, pozorování hrochů, různých druhů říčních ptáků, hejna kaloňů, vyhlídka na město i nemocnici.

3. – 4. den

Odjezd do oblasti NP Waka s dosud panenským pralesem – návštěva vesnic obývaných Pygmeji, dones se živících jako lovci a sběrači (tu a tam již začínají se žďárovým zemědělstvím); tajemný rituál bwiti, při kterém lidé užívají halucinogenní kořen rostliny iboga, umožňující kontakt s bohy a s duchy předků.

5. – 6. den

Přejezd dále na jih, až do NP Moukalaba-Doudou; pravé stopování goril nížinných v NP – žije zde několik gorilích tlup, z nichž jsou 1 – 2 habituované, k nim se za asistence místních přírodovědců, kteří je zde v terénu zkoumají, půjdeme podívat. UPOZORNĚNÍ – nejde o typickou turistickou atrakci, ale o opatrné pozorování těchto plachých vzácných jedinců, kdy na předním místě platí pravidlo: nestresovat je. V období srpna je nalezení tlupy a její pozorování vysoce pravděpodobné.

7. – 8. den

Přejezd do Setta Camy, safari po laguně (mořští ptáci, hroši); túra do nitra NP Loango (20 km pěšky, rovinatý nenáročný terén, zavazadla nesou nosiči); odpolední stopování jedinečných pralesních slonů, antilop bahenních, buvolů pralesních, štětkounů afrických, chocholatek a různých druhů opic; večer v divočině u ohně.

9. den

Brzy ráno další pěší safari nebo možnost rybaření; safari motorovým člunem po řece v nitru NP Loango; na hranici parku návštěva domorodé vesnice s ukázkou tradičních kulturních plodin a jejich zpracováním; noc u moře s krásnou opuštěnou pláží v Enaminu.

10. den

Odjezd do misie St. Anne v laguně Fernan Vaz, jejíž dominantou je jedinečný železný kostel, projekt Gustava Eiffela; návštěva domorodé vesnice, v podvečer posezení s místními obyvateli, seznámení se s běžným životem v misii; večer jeden z mnoha místních tradičních tanečních rituálů, jež se zde prolínají s křesťanstvím.

11. den

Dojezd do města Port Gentil; malebná katedrála Saint Louis; včer fakultativně návštěva retaurace s rybími specialitami připravenými s francouzským šarmem.

12. den

Návrat trajektem do Libreville; prohlídka města – překrásný dřevěný kostel sv. Michala, jehož fasáda je pokryta mozaikami a dřevořezbami; naivně znázorňujícími výjevy z bible; katedrála Notre-Dame de Lourdes s fasádou zdobenou malovanými kachly; zbytky koloniální architektury; pestré trhy Mon Bouet a Nkembo; trh s uměleckými předměty; fakultativně zajímavé muzeum umění a tradic.

13. – 14. den

Možnost mnoha fakultativních programůpozorování velryb a delfínů, které zde během léta několik měsíců migrují; výlet na poloostrov Pointe Denis u ústí řeky Komo do Atlantického oceánu s opuštěnými překrásnými písečnými plážemi, odpočinek, koupání a relaxace; návštěva rezervace Pongara (v zimě kladiště kožatek velkých) či parku v La Nyonié; letecky zpět do Prahy.