ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Historie Adventury

Historie Adventury

Děláme věci tak, aby nás bavily. Jsme vytrvalí a jsme tady stále. Máme za sebou tři dekády naší existence a to si zaslouží i pohled zpět.

Historie Adventury – příběh pokračuje!

Prehistorie Adventury

Psala se léta osmdesátá a touhy cestovatelů a dobrodruhů svazovala neprostupná železná opona komunistického režimu. Nicméně těm odhodlaným a důvtipným se postupně podařilo vykutat a prošlápnout skulinky, kterými se dalo dvěma směry pronikat do světa jejich snů – do hor a na divoké řeky v panenské divočině. Jeden směr vedl do nádherné, téměř nekonečné přírody tehdejšího Sovětského svazu, druhý přes Kubu do zemí Latinské Ameriky. A v posledních asi dvou letech před sametovou revolucí se s mírným uvolňováním možností cestovat pootevřela i cesta do Alp a do Evropy. Těmito výpravami se „vyučili“ i Jarda Lhota, Tomáš Hyka a Honza Šup. Zejména jejich expedice na hory a řeky Mexika začátkem roku 1990 jim dodala vzájemnou důvěru a sebevědomí začít v nové porevoluční éře v cestovním ruchu i podnikat. Po návratu založili Adventuru, a to pod jejím tehdejším názvem Heart Adventures.

Název cestovky byl zacílený zejména na americkou klientelu, protože díky kontaktům z předchozích výprav se jim podařilo zařadit zájezd do Československa do prestižního katalogu firmy Sobek, jedné z předních světových outdoorových cestovek. Ale zároveň plánovali i nabídku zahraničních cest pro české zájemce – v první sezoně 1991 to byly raftingové zájezdy do Rakouska a turisticko-poznávací zájezdy do Skandinávie. Dali si tvrdou podmínku – nesedět na dvou židlích a opustit nejprve svá původní povolání. Začátky i vstupní kapitál byly velmi skromné. Propagaci řešili formou letáků na nárožích a malou řádkovou inzercí v novinách, prodejní „kancelář“ provozovali na domácím telefonu v Praze Dejvicích. Na první české výstavě cestovního ruchu v Brně v lednu 1991 se seznámili s Petrem Hlubučkem, úspěšným vydavatelem tehdy velmi aktuální knížky Evropou s prázdnou kapsou a spolumajitelem podobně naladěné cestovky Adventure Holidays, která se rozjížděla zejména prostřednictvím nabídky cyklistických zájezdů do Holandska. Ta měla pronajatou malou prodejní kancelář v Praze na náměstí Míru, což bylo terno. Petr nabídl Heart Adventures sdílení těchto prostor a obě cestovky zde jednu sezonu paralelně fungovaly. Sice vypukla válka v Iráku a Američanů proto dorazilo minimum, ale Češi rádi využili nabídky zkušenějších cestovatelů. Podnikatelské zkušenosti samozřejmě chyběly, ale ty nahradilo nadšení a chuť do díla – nikoli zacestovat si, ale ukázat svět i ostatním ze svého úhlu pohledu, tedy aktivně, zvídavě a s pokorou. Zahraniční zájezdy se rychle naplnily a také s úspěchem vrátily. Tím se dobré jméno cestovky začalo přirozeně šířit, což je vždy nejlepší reklama pro budoucno. Kudy se tedy vydat dále?

Na podzim 1991 se cestovka transformovala z formy konsorcia na Heart Adventures s.r.o. a ustavila se finální pětice zakladatelů. Honza Šup se rozhodl vrátit k původnímu povolání – památkou na něj je zeměkoule ve tvaru srdce, kterou vymyslel a Adventura ji má ve svém logu dodnes. Naopak do cestovky přešel Petr Hlubuček a jako další společníci byli přibráni přátelé Miloš Podpěra a Radim Hanuš, čímž se počet spolumajitelů na dlouhá léta ustálil. Miloš přesvědčil ostatní, že je třeba investovat do prvního tištěného katalogu, ale přechodem Petra do Heart Adventures cestovka přišla o kancelář s adresou. Naštěstí se Radimovi podařilo vybojovat pronájem v Praze 10 ve Voroněžské ulici, navíc s telefonní linkou, kterých byl tehdy zoufalý nedostatek. Bylo to v hodině dvanácté – kontakty se razítkovaly na samolepky a lepily na již vytištěný katalog. Jeho 14 stránek menšího čtvercového formátu naplnily již osvědčené turisticko-poznávací, cyklistické a raftové zájezdy i řada novinek. Jako první československá cestovka jsme například vyrazili v červnu 1992 na Zakarpatskou Ukrajinu, pro cyklozájezdy jsme postavili první vlastní cyklistický vlek, zařadili jsme také náročnější horský zájezd na via ferraty do Dolomit a mimoevropské destinace otevřely zájezdy do Turecka, do Maroka a turisticko-vodácká expedice do Kostariky, kterou rok předtím prozkoumali Jarda s Radimem.

I sezona 1992 proběhla ve znamení velkého zájmu o většinu nabídky, když však došlo na závěrečnou ekonomickou bilanci, společníci shledali, že výsledky dílčích segmentů jsou nezdravě rozkolísané. Aby se zvýšil tlak na zodpovědnost a ekonomickou stránku věci, vyřešili to další radikální reorganizaci. Každý ze společníků si založil vlastní „satelitní“ cestovku, rozdělili si svět a částečně i jednotlivé aktivity a Heart Adventures se stala centrální propagační a prodejní agenturou, kterou řídili společně a jejíž náklady kryli provizemi z odjetých zájezdů satelitních cestovek. Všechny měly zvířecí názvy – Jarda založil a provozoval na vlastní zodpovědnost CK Tajmen, Tomáš CK Irbis, Petr CK Penguin, Miloš CK Delfin a Radim CK Kareta. V takto zorganizované sezoně 1993 se evropské destinace úspěšně rozvíjely, rozrostla se nabídka zejména do Alp a v oblasti Středomoří. Mimoevropské destinace se obohatily například o Izrael či Mexiko, v následující sezoně pak o Tunisko, Severní Ameriku a pátého kontinentu Austrálie jsme dosáhli v listopadu 1994.

Dařilo se budovat dobrou pověst cestovky, lidé stále právem považovali Heart Adventures za jednotný celek, ale název poplatný proamerickým počátkům byl příliš složitý. Proto jsme koncem roku 1994 cestovku přejmenovali a pod názvem Adventura vstoupili z období prehistorického do historie.

Adventura se rozvíjí

Dále plynula léta devadesátá, kolem kráčely dějiny a budovaly se nové státy, Čekoslovensko už bylo ve dví, firmy i různé cestovky vznikaly, štěpily se, množily i zanikaly, ale adventurní satelitní systém k překvapení všech podnikatelských a vztahových expertů fungoval a Adventura se rychle stala v oboru aktivní dovolené největší cestovní kanceláří na českém trhu. Ne že by si společníci ve všech případech padali do náruče, ale vždy se dokázali dohodnout. Kombinace úspěšné kooperace i určité vnitřní konkurence naopak hnala firmu kupředu, samozřejmě v souladu s naturelem a zájmy jednotlivých společníků. Cyklisticky zaměřený Tajmen postupně učinil pilířem a výkladní skříní svých aktivit Francii, ale mnoho dalších zemí následovalo. Irbis své turistické a vodácké aktivity rozšířil ze Skandinávie do celého jemu přiděleného světa, ale Rusko a postsovětské republiky se postupně staly těžkou vahou jeho snažení. Kareta se intenzivně věnovala sportovně nejnáročnějším kouskům, vysokohorské turistice a raftingu, a vzorně se snažila budovat tým patřičně kvalifikovaných průvodců a instruktorů. Delfin zase pamatoval na poklidnější cestovatele a v souladu se svým stvořitelem miloval ostrovy všeho druhu a velikosti. A široce rozkročený Penguin mířil nejen do rozličných destinací, ale občas i do vlastního nitra účastníků zájezdů a různých teambuildingových akcí. Naše zájezdy jsme si vymýšleli i průvodcovali vlastními silami a díky tomu vždy byly naše programy originální a dobře cílené na naši klientelu.

Namátkou v roce 1995 odjely první zájezdy do Peru, na Island, na Nový Zéland či do Albánie, v roce 1996 do Patagonie, poprvé jsme dobyli Kilimandžáro a v menší míře jsme nabízeli také lyžování či plavby na jachtách. I koncem devadesátých let tvořily základ nabídky autobusové zájezdy po Evropě, ale rychle přibývaly další a další letecké destinace. A nejen zájezdy sportovně laděné, ale i zájezdy poznávací s ubytováním v hotelech a penzionech oproti dosavadnímu stanovému ubytování v kempech, které bylo poplatné cenové úrovni, na kterou Češi tehdy v cizině dosáhli. Nebo také nenáročné aktivní zájezdy, určené i pro rodiny s menšími dětmi, jejichž ucelená nabídka se poprvé objevila v katalogu 1997.

Počet klientů v roce 1996 dosáhl počtu 5000 za rok, což byl více než desetinásobek oproti první sezoně před pěti lety. Také stálí zaměstnanci Adventury a satelitních cestovek se během prvního desetiletí rozrostli z jedné dívky v prodejní kanceláři na patnáct osob. A počet externích průvodců na stovky – vždyť třeba na náročný vysokohorský autobusový zájezd s výstupem na Mont Blanc odjíždělo s klienty až osm průvodců a sportovních instruktorů. Ale to už je minulostí, takto velkou skupinu, byť dělenou, už současná evropská legislativa nepovoluje a ani by o cestování do hor v tak velké partě asi nebyl zájem.

Adventura byla progresivní, zejména zásluhou Miloše, i při aplikování moderních technologií. Vybudovala si vlastní prodejní software a už koncem roku 1995 spustila pravděpodobně jako první mezi českými cestovkami vlastní webové stránky.

Vždy jsme se snažili také o společenský rozměr našeho snažení. Od roku 1994 jsme vydávali většinou 3x ročně časopis Adventura na cestách. Památné jsou zejména dva Plesy cestovatelů a dobrodruhů v pražské Lucerně v letech 1996 a 1997 a také dva velkoplošné audiovizuální pořady Černopestrá Afrika a Barvy Indie, které mělo na programu pražské planetárium v letech 1998 a 2000. Uspořádali jsme několik fotografických výstav, první byla výstava Jardy Lhoty v Mánesu a největší byla dvouletá putovní výstava k 10. narozeninám Adventury. V roce 1999 vydal Jarda cestovatelsko-filosofickou knížku „O horách, řekách, slonech a lidech“, ve které vzpomíná na své klíčové cesty do různých koutů světa. Také ostatní zaměstnanci a průvodci Adventury často publikovali a prezentovali své zkušenosti v různých časopisech a od počátku fungování až do současnosti pravidelně zveme na naše cestovatelská promítání z celého světa.

Jak Adventura ke svému sídlu přišla

Do Voroněžské ulice v Praze jsme se nastěhovali na podzim 1991. Byla to šikovně dostupná adresa blízko centra s tehdy vzácnou telefonní linkou. Pronajali jsme si přijatelně zrekonstruovanou přízemní čtvrtinu menšího domu od firmy, která čtvrtinový podíl domu vlastnila, ale podnikání v autokaskadérské branži v kombinaci s vývozem striptérek do Holandska se jí zde nevydařilo. Zbytek domu s vlastním bytem a dvěma nájemníky patřil původním majitelům celého domu, sympatickým romským manželům v seniorském věku. Prodejna, jedna kancelář a sociální zařízení byly dostačující, bonusem byla menší hezká zahrada za domem pro letní oddech a venkovní schůzky. Když nám po dvou letech začínalo být těsno, přišla nečekaná nabídka. Romští manželé nám nabídli své tři čtvrtiny ke koupi, protože při dělení Československa se chtěli odstěhovat za příbuzenstvem na Slovensko. Tak jsme přikývli a v bance předali dohodnutý obnos v hotovosti do připravené igelitové tašky. K tomu máme unikátní kupní smlouvu, na které je paní jako spolumajitelka podepsána třemi křížky, protože neuměla psát. Finančně to bylo odvážné rozhodnutí, protože peněz nebylo nazbyt, ale zvládli jsme to ukočírovat. Velkou zásluhu na tom měla i Jindra Hyková, která pečlivě spravovala naši ekonomiku celé první desetiletí fungování firmy. Po roce nastala další finančně napínavá situace. Katolog s kontakty byl již za velké peníze vytištěný a naši pronajímatelé chtěli svoji čtvrtinu také prodat. Až tolik jsme ji zatím jako tříčtvrtinoví spolumajitelé domu nepotřebovali, jenže telefonní linky pořád nebyly k sehnání a bez té poslední čtvrtiny bychom o ni přišli. Tak jsme si museli koupit nejdražší telefon v Čechách. A pak už nás čekala jen patnáctiletá postupná rekonstrukce celého domu, jejímž stěžejním bodem byla přístavba druhého patra, ke které nás zanedlouho vybídla vetchá střecha. Na tu nám dodatečně vydělal pronájem zánovního podkroví americkému malíři obrazů. Ale po pár letech nám opět začalo být těsno, tak jsme mu neprodloužili smlouvu a obsadili celý třípodlažní dům. Takže bydlíme, velký luxus to není, ale máme to tu hezké. Přijďte se někdy podívat, i zde v naší klubovně pořádáme promítání.

Adventura vstupuje do nového tisíciletí

Skupinové řízení Adventury jako centrální agentury systému bylo ukončeno v roce 2000 a do třetího tisíciletí vstoupila Adventura pod vedením Ivety Hadravové, která začínala v prodejní kanceláři v roce 1992 a přes ekonomické oddělení doputovala až do funkce ředitelky.

V roce 2001 získala Adventura jako první cestovka v Česku akreditaci pro založení Školy sportů a pobytu v přírodě, která nabízela kurzy outdoorových aktivit pro veřejnost, ale hlavně také kurzy pro průvodce, čímž jsme završili naši permanentní snahu o vzdělávání kvalitního průvodcovského týmu. V tomto roce také Miloš Podpěra založil v rámci svého satelitního působení CK China Tours se zaměřením na poznávací zájezdy do Číny a do Asie.

V roce 2002 jsme dosáhli počtu 50 000 klientů od počátku fungování cestovky, aniž by toto číslo navyšovaly pobyty bez průvodce s mnohačetnými termíny, které jsou typické pro cestovky pobytové. Systém pěti satelitních cestovek nadále fungoval, ale bylo jasné, že začíná narážet na svoje limity a že je třeba Adventuru ještě šířeji profesionalizovat. Proto se společníci dohodli, že vrátí Adventuře roli cestovní kancláře, přímo produkující zájezdy, a že jí předají své zájezdy spolu s know-how a satelitními zaměstnanci. A to ve dvou kolech – od sezony 2003 zájezdy evropské a nejpozději od sezony 2006 zájezdy do světa. Respektive společníci si mohli vybrat, zda tak učiní nebo odejdou z Adventury a budou fungovat se svojí cestovkou samostatně. Pro samostatnou cestu se rozhodl Radim Hanuš, čímž se počet společníků snížil od sezony 2006 na čtyři. S ním odešlo z Adventury středisko raftingu, ale nikoli nabídka vodáckých zájezdů, protože s Adrenalin Centrem Matěje Zapletala, který vedl raftové středisko dlouhá léta v Adventuře, úzce spolupracujeme i v současnosti.

Ředitelem reorganizované Adventury se stal od roku 2004 Jan Bím, dlouholetý průvodce a posléze i stálý zaměstnanec CK Delfin. Tentýž rok poprvé vydáváme dva samostatné katalogy – aktivní a poznávací. V následujícím roce vzniklo středisko Firemní cesty se specializací na zakázkové zájezdy do celého světa, a to pod vedením Martina Kindla, rovněž dlouholetého průvodce a zaměstnance Adventury. A po mnoha letech se Adventura také docela úspěšně vrátila k nabídce programů pro cizince v Česku.

Od roku 2006 pořádání zájezdů převzala už Adventura kompletně. Ze satelitních cestovek byla zachována pouze China Tours, která přešla jako dceřiná společnost do plného vlastnictví Adventury jako samostatně fungující, ale kooperující firma pod vedením Miloše Podpěry.

Velkou investicí Adventury v letech 2007–8 byl nákup nákladní tatrovky, která jezdila jako doprovodné vozidlo Rallye Paříž–Dakar, a na jejímž podvozku jsme vybudovali náš unikátní terénní Tatrabus, který od sezony 2009 vozí naše zájezdy především na Islandu.

V roce 2009 se stal ředitelem firmy jako celku Jarda Lhota a ředitelem produkce zájezdů Petr Novotný, opět průvodce téměř od prvopočátku fungování a posléze dlouholetý zaměstnanec CK Irbis a Adventury. Trápil nás sice tehdy pokles kurzu koruny, ale těšilo nás, že zájem o aktivní cestování se během ekonomické krize snížil jen minimálně. Stále stoupal zájem o mimoevropské destinace, kam v tomto roce zamířila asi třetina klientů. Kumulovaně do té doby vycestovalo s Adventurou již více než 80 000 klientů, takže tempo nárůstu nepokleslo, přestože velkých autobusových skupin výrazně ubylo ve prospěch menších skupin na leteckých zájezdech. V roce 2011 jsme zahájili také spolupráci s časopisem National Geographic Česko na specializovaných zájezdech, které šly z hlediska poznávání do ještě větší hloubky. Od sezony 2013 převzal Petr Novotný ředitelování firmy kompletně.

Nabídka zájezdů ve všech třech programových pilířích se pořád rozrůstala, takže v roce 2013 jsme nabídku rozčlenili do třech katalogů – Poznávací zájezdy, Turistika a Dovolená na kole. Obecně lze říci, že nabídku jsme v nich oproti hektickým devadesátým létům postupně velmi zklidnili, sportovně náročných výprav výrazně ubylo a těžiště nabídky tvoří pohodová aktivní dovolená všeho druhu s trvale vzrůstajícím cestovatelským komfortem. Ale tempo doby a elektronizace světa nás rychle dohnaly. Roční interval nabídky byl svazující, nové zájezdy se často spouštěly i v průběhu roku. Dva aktivní katalogy jsme proto následující rok vydali jen ve stručnější formě s anotacemi jednotlivých zájezdů s odkazem na webové stránky a od sezony 2017 v tištěné formě vydáváme jen katalog poznávací. Vše lze nalézt přehledně a v aktuální podobě na webových stránkách. Umožňuje nám to perfektní on-line redakční systém, kdy každý produkční pracovník Adventury může nový zájezd operativně na webu kdykoli publikovat nebo zájezdy, které má v péči, dle potřeby aktualizovat.

Adventura třicetiletá

A v jaké kondici oslavíme 30. narozeniny?
Vedení se nezměnilo. Společenství řídí z nadhledu společníci. Adventuru nadále řediteluje Petr Novotný, který je od roku 2019 i menšinovým spolumajitelem firmy, takže společníků je znovu pět. Oddělení poznávacích a turisticko-poznávacích zájezdů vede Martin Kindl. Pod něj patří i zakázkové zájezdy pro firmy, skupiny či jednotlivce a také kongresová turistika pro zahraniční zájemce, kterou nabízíme pod značkou Pragia. Oddělení aktivních zájezdů vede Jarda Lhota a patří pod něj cyklistika, náročnější turistika a lyžařské zájezdy. Adventura má 26 stálých zaměstnanců a rozsáhlý průvodcovský tým pro všechny druhy aktivit. Detailněji se můžete seznámit zde . Samozřejmě Adventurou prošlo za ta léta nepočítaně pracovníků, spolupracovníků a zároveň přátel. Dobré dílo je i jejich zásluhou a všem patří naše díky.

Také dceřinka China Tours vzkvétá pod vedením Miloše Podpěry a má nyní 12 stálých zaměstnanců. Adventura vlastní Tatrabus, řadu cyklistických vleků, několik aut a minibusů a formou druhé dceřinky jeden autobus, napůl s naším dlouholetým oblíbeným řidičem Vávou. Sídlíme nadále v Praze ve Voroněžské.

Do roku 2019 se vydalo s Adventurou do světa 133 485 klientů, samozřejmě mnozí z vás pravidelně či opakovaně. V letošní sezoně nabízíme zhruba 430 zájezdových titulů do 138 zemí celého světa – nabídka se průběžně mění a doplňuje, už to skoro nelze přesně spočítat.

Poděkování patří i vám, našim klientům. Máme vás rádi a věříme, že vy nás také :-)